Sverige är ...

Sverige är idag fullt av fördomar,folk som tror sig veta sanningen om andra.

Inte bara mot invandrare utan mot alla inom Sveriges gränser, inte bara om dom utan vad "dom" utan också vad "dom" tycker och tänker.
Är du ursprungligen ifrån Sverige, har du redan fördomar imot andra männsikor, kanske männsikor ifrån andra län en det du själv kommer ifrån.
Det märkte jag själv tydligt när jag byte min vardag i Dalarna mot en vardag i Skåne.

Så fort folk får höra min dialekt eller hör mig säga eller någon frågar om jag kommer ifrån dalarna,får jag oftast frågan om jag red på renar till skolan, dansade folkdans och att alla mina blåmärken eller eventuella sår på min kropp kom ifrån gigantiska mygg, är det inte bara skog där. Det är tydligen Dalarna i andras ögon.

När folk ifrån Dalarna får höra att jag flyttat till Skåne får jag då frågorna, förstår du vad dom säger,borde inte dom grävas bort till danmark, är inte alla där rasister( för det ligger väll nära Danmark och Tyskland). Det är Skåne i andras ögon.

För mig som bott i Dalarna och numera bor i Skåne kan säga att allt detta är endast fördomar och förutfattade meningar.

Dalarna har bland den vackraste natur jag någonsin sett i mitt liv, ja med massa skog och sjöar, men ändå nära till stan med massa resturanger, affärer, aktiviteter.

I skåne är alla verkligen inte rasister och det ligger faktis en bra bit ifrån Tyskland, man förstår vad dom säger så vitt du vill förstå och du hör vad dom säger om du ej håller för öronen.

Kommentarer
Postat av: stina

håller helt och hållet med om detta. mkt fördomar men ingen har i själva verket aning. för Mycket yttrande för att det ska kunnas tas på allvar

2008-09-05 @ 16:46:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0