ärlighet eller ej?

Uppskattas ärlighet längre?

Jag vet faktist inte, tycker mest det verkar såra människor.
Och vad är all dess ärlighet och vad ärlighet egentligen?

Borde man alltid tycka vad man tycker och tänker, eller sårar det bara människor eller uppfattas det som bra. Än så länge så tycker jag nog att det är bättre att vara tyst isf, kan man inte vara ärlig tycker jag att man inte ska säga någonting alls.

Vist man kan gå runt sanningen för att göra någon annan lycklig men tjänar man på det i längden. Att göra någon annan lycklig genom att säga någonting du inte alls menar eller bara säga något för att det ska sägas.
jag vet verkligen inte om det uppskattas längre. och det värsta är nog att alla har en olik åsikt om det.
Sen tror jag personligen att det inte är så uppskattat alltid, men man behöver ej vara elak för att vara ärlig.

Kommentarer
Postat av: Frida

Visst kan ärlighet såra, men det beror ju på vad det handlar om. Är det något man döljer är det ju oftast bäst att vara ärlig när det gäller det. För även om det kanske inte uppskattas direkt, så gör det oftast det senare. Eller så blir man sedd som en lögnare för all framtid. Svårt val.. Men dessutom verkar det som att allt kommer fram någon gång ändå. Klart man ska säga vad man tänker och tycker om olika saker, men kanske inte så att det sårar någon. Det är en intressant men svår fråga :P

2008-10-03 @ 13:37:19
URL: http://fridaarlemyr.blogg.se/
Postat av: Stefanhum

Ärlighet håller i längden, men måste förenas med emapti Men det finns ingen anledning att såra någon med sin uppriktighet om det inte är absolut nödvändigt. Ingen anledning att leverara massa saningar ingen bett om.

2008-10-21 @ 14:15:06
URL: http://stefanshumblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0